Oldalak

2013. január 25., péntek

Marketing eszköz választás dilemmája - más nézőpontból



Egyre több olyan felkérés érkezik hozzánk, hogy akkor szeretnének fizetni a szolgáltatásunkért, ha nekik abból bevétel keletkezett. Ez Önmagában így nem baj. Kíváncsi lennék, hogy hány web fejlesztő vagy online médium, esetleg televízió csatorna menne ebbe bele.

Én erre azt szoktam mondani, hogy egy ilyen konstrukció esetén az értékesítés, a márka és a szolgáltatás piacképességének teljes kockázatát átvállalja a marketinges cég. Vagyis „üzlettárs”lesz. 

Mikor elkezdjük megkeresni, hogy melyik eszközt érdemes választani a cél elérése érdekében mennyi pénzt fizetnénk egy ügyfél megszerzéséért. Mennyi az a maximum érték amennyiért, ha egy jó ügyfelet kapok, azt jó szívvel ki is fizetem? Nálam ez valahol 30-70.000 Ft között mozog, a projekt értékétől eltérően. Nálad mekkora ez a szám? 


(10-ből 7 nem tudja 2 sejti, 1 pontosan tudja)

Az eszköz(ök) választása során nem ezt a kérdést teszik fel sokan, hanem hogy minél olcsóbb legyen. Így szerencsétlen marketinges ott spórol ahol tud, hogy ne legyen a kampánya veszteséges, az alvállalkozóit is rendben ki tudja fizetni. Általában az eredmény sem a legjobb.

A marketinges álma, legyen az bármelyik szegmense, ha az ügyfél tisztában van azzal neki mennyit ér egy új ügyfél megszerzése. Volt olyan kampány terv, ahol a büdzsé 4 M forint volt havonta. Ez sok pénz (közel 50M havonta) Ebből havonta 700-1.000 vásárlás történik átlag 10.000 Ft értékben. A büdzsé 1M lett havonta és átlag 150-200 vásárlót hozott. Ez kb cégszinten egy kicsit nyereséges kampány volt. 3. hónap után azt mondták hogy ez SZAR, mert nem hozza a várt eredményt, ami a 700-1.000 vásárló volt. A cég ezután „alternatív” megoldásokat keresett. 

Ma már csak történelem a cég...

Sokan nem veszik figyelembe, mert nem is tudják mennyibe kerül egy ügyfél megszerzése, megtartása. Ezért mindig fizetünk, az időnkkel, az alkalmazottaink bérével, vagy a marketingesek költségével. Ezért nagyon nehéz eszközt is választani, mert csak a kapott számla végösszegét tetszik nézni, nem pedig azt, hogy mennyit is hozhat. Az egyik ismerősöm, havi 50.000 Ft-ot költ hirdetésre az adwords-ön, amiből van 2-3 ügyfele, viszont nem költ el 300.000 Ft-ot egy normális honlapra, hogy az oda átkattintókból ne 2-3 hanem több vehessen. 

Drága a honlap ennyiért! Szerintem az adwords drága így! Szolgáltatóként azt tapasztalom, és ebben a pályatársak is megerősítenek, hogy csodát várnak Tőlünk, de nem szeretik ezt megfizetni. Hála istennek mindig vannak kivételek.

Ha jó marketinget szeretnél, akkor számold ki, hogy jelenleg mennyibe kerül egy ügyfél megszerzése. utána döntsd el hogy mennyi a határa annak amit még ki tudsz fizetni egy ügyfélért (ha ez a szám alacsonyabb, mint amennyibe most kerül akkor gáz van).

Keress fel utána több marketinggel foglalkozót és add ki a feladatot, hogy ennyi pénzed van amit egy ügyfélért tudsz fizetni. Állítsák össze úgy a kampányokat, hogy a konverziós pontok sikeraránya a végén ezt a számot eredményezze. Ekkor meg tudtok egyezni hogy neki milyen munkát kell beletenni a sikerért és mennyi munkát kell neked beletenni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése